Thursday, July 2, 2009

BILA KITA BERSEDIH..

Bila kita bersedih..Perasaan kita langsung tak menyeronokkan..Rasa macam kita keseorangan..Tak ada teman..Mujur masih ada iman..Ingat Tuhan dan berserah pada-NYA..Macam mana pun perasaan tak gembira sangat membebankan hati kita..Buat apa semua tak kena..Rasa salah je..Rasa apa yang dibuat semuanya tak kena..Masa ni jugaklah rasa nak lari daripada semua ni..Tinggalkan segala yang membebankan hati dan perasaan..Sampai satu tahap kita sendiri tak tahu apa yang dikejar dalam hidup ini..

Rasa bersalah satu lagi perasaan yang membunuh jiwa..Buat tu tak kena..Buat ni tak kena..Semuanya serba tak kena..Macam ada batu besar yang duduk dalam hati ni dan menyesakkan jiwa..Bila sekali buat salah..rasa diri dah tak dipercayai dan melenyapkan segala kepercayaan yang diberi..Malu, rasa hilang keyakinan diri dan tak mahu berdepan dengan kenyataan..Bila buat salah, kita akan merosakkan sesuatu hubungan..Walaupun dah dimaafkan..tetap tak sama seperti dulu..

Bila jiwa kosong..mulalah fikir yang bukan2..Mulalah fikir idea2 hebat yang terjangkau difikiran..Kalaulah aku boleh jadi invisible, nak aje aku hilangkan diri setiap masa..Ada kat sekolah, tapi tak boleh dicari..Ada di rumah tapi tak disedari..Kenapa aku jadi macam ni??? Sebab rasa sedih dan bersalah..Macam mana agaknya perasaan sedih orang yang banyak masalah?? Tentu berbakul2 dan berkilo2 bebanan yang ditanggung..

Walau macam mana pun kerja, tanggungjawab tetap kena teruskan..Sesedih mana pun hati kita, anak-anak murid masih memerlukan perhatian cikgunya..Anak2 tetap memerlukan ibunya..Bilalah semua ni akan berakhir..Penat sangat dah..Nak kata banyak kerja..Orang lain pun banyak kerja..Tapi mereka still boleh hadapi dan tangani situasi dengan baik..Tak macam aku..Kerja yang diberi tak dibuat..Yang dirancang..tak dilaksanakan..Nak minta Allah tarik nyawa..belum bersedia..Amalan tak cukup untuk bawa masuk ke syurga..siapa nak masuk neraka?? Menakutkan..Jadi..Life Must Go On..Hadapilah kenyataan..Buat2lah happy dan senyum biarpun tawar..

Emmm....nak bawak dirilah..Pergilah mana2 tempat yang orang tak kenal..Tak pun mana2 tempat yang tak ada orang..Mana tu..Hutan kot..

No comments:

Post a Comment